poniedziałek, 20 listopada 2017

Kółko i Krzyżyk na Setny Post


Nadszedł ten moment w którym nasz blog dobił do 100 postów. I w tym oto setnym poście zamierzam zaprezentować jedną z najprostszych i najszerzej znanym gier planszowych, jeśli nie najprostszą. Kółko i krzyżyk. Wraz z grywalną wersją owocową na końcu posta :)

pixabay.com

Z powodu swojej prostoty dość często nie jest uznawana za poważną grę. W końcu chodzi tylko o ustawienie swoich figur/znaczków w linii na planszy 3x3. Jednak spełnia wszelkie kryteria by uznać to za pełnoprawną grę z określonymi mechanikami. Główną, określającą warunek zwycięstwa jest ułożenie określonego wzorca na planszy. Coś co pojawia się również w wielu innych "bardziej zaawansowanych" grach w tym starożytnych. Jak na przykład w Młynku, Senecie czy Gomoku. To ostatnie można uznać za bardziej rozbudowaną wersję Kółka i Krzyżyk, ponieważ celem jest ułożenie linii z pięciu swoich figur/znaczków na większej planszy. Tak więc widzimy tutaj zwykły przykład zrobienia nowej gry poprzez zwiększenie rozmiarów i liczby elementów. Ale więcej o tej grze w przyszłości (prawdopodobnie niedalekiej ;) ).

Ale wypada również wspomnieć trochę o historii gry. Niestety bardzo trudno jest określić jak stare jest kółko i krzyżyk, ale już w starożytności, zarówno w Egipcie jak i w Rzymie znajdowano wyryte w kamieniu plansze mogące służyć również do gry w kółko i krzyżyk. Ale o ile Egipskie zabytki są bardzo wątpliwe co do tego, czy rzeczywiście służyły do tego typu gry lub nawet do jakiejkolwiek gry w ogóle, to już rzymskie znaleziska gry nazywanej "Terni Lapilli" potwierdzają, że ówcześni ludzie grali w jakąś gre polegającąna ustawieniu pionków w określony sposób na planszy 3x3. Jednak nie jest pewne czy to była gra na zasadach kółka i krzyżyk czy tylko coś podobnego.


Gra ta ma jedną wadę lub zaletę w zależności od tego z jakiej perspektywie się na to spojrzy, ale bardzo szybko dochodzi się w niej do poziomu w której nie można wygrać, ponieważ przy optymalnej grze zawsze kończy się remisem. Ten fakt został wykorzystany w filmie "Gry wojenne" z 1986 roku do przekonania występującej tam Sztucznej Inteligencji (prawie skynet :P) do zaprzestania wojny, bo nie można w niektórych wygrać. O to ten fragment filmu:


A teraz na koniec kółko i krzyżyk w wersji Kiwi kontra Pomarańcze. Bawcie się dobrze grając w ustawianie owoców.
Aby rozpocząć grę wykonaj ruch klikając na dowolne pole. Przycisk "Nowa gra" pozwala zresetować grę.
Gracz 1Gracz 2

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz