Crows

Na wstępie pragnę poruszyć kwestię lingwistyczną ;) Crow oznacza wszystkie ptaki o czarnym upierzeniu z ciężkim, grubym dziobem. W naszym kręgu kulturowym łakome na błyskotki są sroki, które nie wpisują się w tę definicje. Po przespaniu się z problemem zdecydowałam się jednak na używanie słowa kruk, bo bardziej pasuje mi do mrocznego, cmentarzyskowego klimatu gry :)

Kruki
Gra dla 2-4 graczy, w wieku 10+
Kruki są mądre, jednak mają słabość do błyskotek. Tak się składa, że masz błyskotkę, ale Twoi przyjaciele też. Zbyt dużo błyskotek pochłania uwagę kruków!

Opis gry: Gracze w swoich turach dodają płytki a następnie umieszczają błyskotki by zwabić jak najwięcej kruków. Kruki gromadzą się wokół błyszczących obiektów na podstawie prostych zasad. Będzie to wymagało trochę pomyślunku by zwabić najwięcej kruków!
Gdy stos płytek się skończy, gracz, który zdobył najwięcej punktów wygrywa.

Zawartość:
38x kruków
53x płytek planszy ( 14x pustych drzew, 14x drzew z jednym krukiem, 9x drzew z dwoma krukami, 2x drzew z 3 krukami, 4x śmieci, 5x drobiazgów, 5x cmentarzy)
8x błyskotek (2 z każdego koloru)
20x specjalnych tokenów
1x znacznik pierwszego gracza
4x znacznik punktów 100+
1x plansza punktacji

Kruki - kruki (nawiązując do grafiki od teraz KRUKI*) są drewnianymi znacznikami umieszczanymi na planszy gdy pojawi się płytka z widniejącymi na niej krukami.

Płytki planszy:
- Puste Drzewo - płytka bez żadnych kruków na niej.
- Drzewo z krukami - płytka z 1,2 lub 3 krukami na niej. Kiedy jest dokładana do planszy umieszcza się niezwłocznie na niej liczbą kruków odpowiadającej liczbie kruków na obrazku, kruki pobierane są ze stosu. Wizerunki kruków mają znaczenie tylko w momencie dokładania płytki i są ignorowane przez resztę gry.
- Śmieci - przeszkoda dla gromadzących się kruków. Jakikolwiek nadlatujący kruk zatrzyma się na płytce śmieci podczas swojej drogi do błyskotki.
- Drobiazgi - dają pierwszeństwo błyskotce w sytuacji gdy dwie lub więcej płytek z krukami są w takiej samej odległości.
- Cmentarz - kruki na cmentarzu liczą się podwójnie.

Błyszczące obiekty - Błyskotki są umieszczana na planszy podczas gry by wabić kruki, by się przy nich gromadziły i dzięki temu naliczać punkty.

Tokeny specjalne: Za każdym razem gdy błyskotka jest umieszczona na Pustym Drzewie, gracz dostaje jeden token specjalny. Może być zagrany dla specjalnej mocy, którą posiada. Ewentualnie, specjalne tokeny mogą być trzymane do końca gry za bonusowe punkty.

Nie ma cmentarzy - tylko w tej rundzie cmentarze nie podwajają punktów LUB wart jest dwa punkty na koniec gry.
Nagrobki - umieść na dowolnej płytce, dla tej rundy tylko liczy się ona jako cmentarz LUB wart jest dwa punkty na koniec gry.
Nie ma gromadzenia się - umieść na dowolnej płytce z krukami, na tę rundę wyłącznie kruki te nie mogą zostać zwabione do błyskotki LUB wart jest dwa punkty na koniec gry.
 2 kruki - wybierz dwa kruki z dowolnej płytki/ płytek i przesuń je na dowolną inną pojedynczą płytkę (kruki to nie mogą zostać umieszczone na płytce z błyskotką) LUB wart jest dwa punkty na koniec gry.
3 punkty - wart jest trzy punkty na koniec gry.

Reszta zawartości: znacznik pierwszego gracza, plansza punktacji, znacznik +100 punktów - w sytuacji gdy gracz zdobędzie więcej niż 100 punktów kontynuuje grę zaczynając od początku na planszy punktacji i bierze znacznik +100.

 Ustawienie:
  • Każdy gracz bierze dwa błyszczące obiekty tego samego koloru. Jeden jest umieszczany na polu z napisem start na planszy punktacji drugi będzie zagrywany w trakcie gry.
  • Wydzielcie 4 płytki ze Śmieciami i dajcie każdemu graczowi po jednej. Nadliczbowe zostaw w pudełku.
  •  Potasuj wszystkie płytki planszy koszulkami do góry i stwórz talie. Dla 3 graczy wylosuj 4 płytki i zwróć je do pudełka.; dla 2 wylosuj 8.
  • Pobierz 9 płytek i ułóż je w kształcie diamentu jak pokazano w instrukcji.
  • Umieść tyle kruków na płytkach ile pokazuje dana grafika. Wymaga to kruków ze stosu.
  • Potasuj wszystkie specjalne tokeny koszulkami do góry i uformuj stos.
  • Kto ostatnio widział kruka bierze żeton pierwszego gracza i rozpoczyna pierwszą rundę.
Runda:
Gra jest rozgrywana przez wiele rund według takiego porządku:
A) Każdy gracz wykonuje swój ruch
B) Kruki przelatują i podlicza się punkty
C) Spirala śmierci (**) i koniec rundy.

A) Każdy gracz wykonuje swój ruch
Począwszy od pierwszego gracza, każdy gracz wykonuje następujące ruchy w ramach swojej tury. Gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara aż każdy gracz wykona ruch.
1) Weź jedną płytkę i dołóż ją do planszy.
2) Umieść błyszczący obiekt na pustej płytce.
3) Opcjonalne: jeśli masz specjalny token, możesz go zagrać.

1) Weź jedną płytkę i dołóż ją do planszy. - gracz może albo pociągnąć płytkę ze stosu ALBO wybrać swoją płytkę śmieci (jeśli nie została jeszcze umiejscowiona). Wtedy umiejscawia ją na planszy.

Dobierz pierwszą płytkę:
  • Jeśli płytka jest ciągnięta ze stosu jest zagrywana odkryta na stole w taki sposób by dotykać innej płytki co najmniej jedną krawędzią, nie może być po przekątnej.
  • Nie może być umiejscowiona na wierzchu innej płytki.
  • Jeśli nowa płytka ma na sobie, na grafice, kruki natychmiastowo umieszczamy na niej tyle kruków ile pokazuje grafika (kruki pochodzą ze stosu).
Płytka śmieci:
  • jeśli wybieramy płytkę ze śmieciami możemy nią zastąpić jedynie taką płytkę, która nie ma na sobie kruków lub błyszczącego przedmiotu.
  • Zastąpiona płytka jest umiejscawiana w dowolnym innym miejscu na stole zgodnie z zasadami, jakby została normalnie pociągnięta. 
  • Ignorujemy grafiki kruków na tej płytce, zostały już one wprowadzone do gry.

Umieszczenie błyszczącego przedmiotu na pustej płytce:
Gracz musi teraz umieścić błyszczący przedmiot na płytce z następującymi wyjątkami:

  • Nie może być umieszczony na płytce śmieci;
  • Nie może być umieszczony na płytce z krukami (drewnianymi znacznikami);
  • Nie może być umieszczony na płytce z innym błyszczącym przedmiotem.

Jeśli błyszczący przedmiot jest umieszczany na płytce z pustym drzewem, gracz otrzymuje jeden specjalny token. Specjalne tokeny są trzymane ukryte przed innymi graczami dopóki nie zostaną użyte. Gdy stos specjalnych tokenów zostanie zużyty, nie można już zdobywać nowych specjalnych tokenów.

Opcjonalne: Zagranie specjalnego tokenu
Jeśli gracz posiada jakieś specjalne tokeny to teraz może jeden zagrać.

  • Tokeny: Bez cmentarzy, Nagrobki oraz Nie ma gromadzenia się działają podczas podliczania punktów;
  • Token 2 Kruki działa natychmiastowo;
  • Każdy specjalny token może być użyty tylko raz, po użyciu wraca do pudełka;
  • Raz zagrany specjalny token nie przynosi dodatkowych punktów na koniec gry.
B) Kruki nadlatują i gracze podliczają punkty:
Po tym gdy każdy gracz zakończy swoją kolejką kruki przemieszczają się ku błyszczącym przedmiotom i gracze podliczają punkty.
1) Kruki przemieszczają się - Kruki lecą do błyszczącego obiektu zgodnie z następującymi zasadami:

  • Kruki lecą do najbliższego błyszczącego obiektu w tym samym rzędzie lub kolumnie (nie lecą ukośnie);
  • Kruki mogą pokonać dowolną ilość płytek;
  • Jeśli między płytkami jest luka, kruki zignorują błyszczący obiekt w tym kierunku, nawet jeśli jest o najbliższy (oznacza to, że kruki mogą nie ruszyć się w tej kolejce);
  • Jeśli kruk przelatuje a płytką śmieci zatrzyma się tam na jedną kolejkę. Jeśli zaczyna ruch ze śmieciowej płytki kruk poleci do najbliższego błyszczącego przedmiotu;
  • jeśli dwa lub więcej błyszczących przedmiotów jest umieszczone w takiej samej odległości wtedy: pierwszeństwo błyszczący przedmiot umieszczony ma płytce na z drobiazgami i tam polecą kruki. Jeśli dalej jest remis to kruki podzielą się po równo, kruki które zostały resztą z dzielenia pozostają na miejscu.
  • Śmieci, Drobiazgi i Cmentarze same w sobie nie ściągają kruków.
2) Gracze podliczają punkty:
Po przemieszczeniu wszystkich kruków gracze podliczają punkty.

  • każdy kruk na płytce z błyszczącym obiektem danego gracza daje mu jeden punkt;
  • każdy kruk na płytce z Cmentarzem z błyszczącym obiektem danego gracza daje mu dwa punkty;
  • kruki pozostają na planszy, usuwane są tylko w sytuacji gdy morderstwo było zbyt duże (poniżej);
  • zdobyte punkty są zaznaczane na planszy punktacji drugim błyszczącym przedmiotem gracza.
SPIRALA ŚMIERCI (!) Poetyckie określenie na zebranie się ptaków jest znane pod nazwą morderstwo.

Spirala śmierci - po fazie przemieszczania kruków i podliczania punktów, jeśli 6 lub więcej kruków zleciało się na jedną płytkę podejrzewa się morderstwo i stosuje się te specjalne zasady:
  • dwa kruki dobierają się w parę i odlatują razem, wracają na stos zasobowy;
  • pozostałe kruki należy rozproszyć spiralnie;
  • gracz, który nagromadził tu ptaki wybiera płytkę od której spirala ma się zacząć (górna, prawa, dolna, lewa płytka);
  • po jednym kruku umieszcza się na każdej kolejnej płytce zgodnie ze wzorem, jeśli jest luka to się ją pomija i kruka umieszcza na następnej zgodnej ze wzorem spirali;
  • kontynuujemy rozkładanie spirali aż na płytce, gdzie było popełnione morderstwo pozostanie jeden kruk;
  • jeśli w wyniku rozkładania spirali na jakiejkolwiek innej płytce zaistniało podejrzenie morderstwa nie będzie to rozkładane do następnej kolejki.
Koniec kolejki:
  • Każdy gracz bierze swoją błyskotkę z powrotem na rękę;
  • wszystkie zagrane w tej kolejce specjalne tokeny lądują w pudełku;
  • znacznik pierwszego gracza idzie do osoby po lewej i ona rozpoczyna następną kolejkę;
  • jeśli stos z płytkami planszy jest pusty to gra dobiega końca.
KONIEC GRY
Gra się kończy gdy kończy się kupka z płytkami planszy. Gracze pokazuję wszystkie swoje niewykorzystane specjalne tokeny i bonusowe punkty są doliczane na planszy punktacji.
Zwycięzcą zostaje gracz z największą ilością punktów!

Remis
W przypadku remisu, gracz, który nie wykorzystał płytki śmieci wygrywa. Jeśli w dalszym ciągu pozostaje remis gracze dzielą wygrane.

Alternatywne zasady
Wybór płytek: na początku każdej rundy pobierz jedną płytkę za każdego gracza w grze i umieść je zakryte na stole. Kiedy gracz ma swoją kolejkę musi wybrać jedną zakrytą płytkę i umieścić ją na planszy (lub wybrać płytkę śmieci jeśli jest jeszcze dostępna).
Wszystkie niewybrane płytki (jeśli więcej graczy wybierze swoje płytki śmieci) pozostają do użytku w następnej puli. Dobierz tylko tyle nowych płytek by było po jednej dla każdego gracza.

Przypadkowe śmieci: na początku gry wtasuj płytki śmieci do głównego zbioru płytek planszy. Gracz nie zaczyna gry z płytką śmieci, ale może ją dobrać, podczas rozgrywki. Na początku gry nie odrzucaj płytek w ilości jak w podstawowej wersji. W grze dla 3 osób losowo usuń 5 płytek, w grze dla 2 osób zwróć do pudełka 10 płytek.

Ptaki (Mnóstwo kruków!): Kiedy zachodzi morderstwo nie usuwaj kruków z planszy, dokonuj tylko spirali zgodnie z obowiązującymi standardowo zasadami.

Limit zdobywania punktów (dobra opcja na gry dzieci z dorosłymi): jeśli chciałbyś by gra była przyjaźniejsza albo przystosować ją dla graczy, między którymi jest duża różnica wieku, każdy gracz może zdobyć maksimum 12 punktów w kolejce.


* W instrukcji zaczynają tu używać czcionki z tytułu, ja jednak nie będę tego dalej stosować, jest to tylko zabieg stylistyczny i nie wpływa na merytoryczny aspekt tekstu w żaden sposób)

** Zdaje sobie sprawę, że Murder Scatters nijak nie można tak przetłumaczyć, ale u nas utarło się takie określenie, więc zastrzegam sobie prawo każdego tłumacza, czyli narzucania swoich twórczych interpretacji :D



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz