W poprzednich wpisach dotyczących Królewkiej gry z Ur oraz Senetu podałem, że istnieje kilka wariantów zasad obecnych w obecnie opisywanych rekonstrukcjach. Bierze się to głównie z powodu trzech czynników. Po pierwsze gry i ich zasady zmieniały się w czasie tworząc nowe odmiany w różnych miejscach. Po drugie zasady nie były systematycznie zapisywane w “instrukcjach dołączanych do gry”, bo takowych nie było w dawnych czasach, więc trzeba było zasady jakoś uzupełnić i odtworzyć i tutaj każdy rekonstruktor miał pole do popisu. Po trzecie obecne bardziej komercyjne niż historyczne rekonstrukcje pradawnych gier są dość często wzbogacane o nowe lub zmienione elementy by uatrakcyjnić produkt.
![]() |
Rysunek z XII-XIII wieku p.n.e. Gazela i lew grają w Senet. Źródło: wikipedia.org |
Omówię teraz zastosowane w grze mechaniki i warianty zastosowanych zasad jakie przewijają się w ich kontekście w internecie i innych źródłach. ( Ogólne zasady gry opisałem wcześcniej w poście o samym Senecie)
Plansza
Klasyczną, najczęściej stosowaną planszą była plansza 3x10. Jest to jeden z najbardziej konserwowanych elementów gry, aczkolwiek i tutaj zdarzały się znaleziska plansz o innych rozmiarach, dłuższych lub krótszych, jednak nie ma pewności, że były one planszą do Senetu czy raczej inną grą wyścigową, po prostu do niej podobną.
![]() |
Klasyczna plansza do Senetu Źródło: wikipedia.org |
Wynik rzutu patyczkami
Chodzi głównie o przypadek wyrzucenia 4 takich samych stron. Może to dawać dodatkowy ruch. 4 zera mogą być zmienione w 4 jedynki albo nawet więcej, plus opcjonalny ruch. Co ciekawe punktem stałym w różnych rekonstrukcjach jest dodatkowy ruch dla wyniku 1.
![]() |
Przykładowe patyczki do gry w Senet. Źródło: http://www.aerobiologicalengineering.com/wxk116/Roman/BoardGames/senet.htm |
Obrona pionów
Kolejną zasadą jest zasada bronienia pionów, w niektórych wariantach wystarczy, aby pion miał jednego przyjaznego sąsiada by być nietykalnym w innych musi to być zestaw przynajmniej trzech pionów. Dodatkowo czasami pojawia się dodatkowa zasada, mówiąca, że nie można nawet przeskoczyć bronionych pionów.
![]() |
Wizualizacja kiedy można a kiedy nie "bić" piona. Przykład wariantu, gdy dwa piony są wystarczające do obrony. Źródło: wikihow.com |
Pola specjalne
Ostatnią grupą różnic występującą w różnych interpretacjach jest działanie pól specjalnych. O ile zwykle pole wody powoduje zrzucenie na środek planszy. To działanie następnych pól bywa różne. Jednym z możliwych wariantów jest to, że aby wejść na końcowy odcinek planszy należy stanąć na polu z bramą. Ostatnie trzy pola często są uznawane za bezpieczne i próba „ataku” kończy się powrotem atakującego pionka na początek toru ruchu.
![]() |
Jedna z współczesnych wersji Senetu. Z kurczakiem zamiast wody :) Źródło: www.logygames.com |
Mając po kilka wariantów każdej z zasad można łatwo stworzyć wiele podobnych różniących się między sobą gier. Zapewne nie wszystkie zestawy będą grywalne, ale warto je sobie popróbować.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz